الأحد، 5 ديسمبر 2021

تحميل رواية شمس الحى pdf كاملة 2021


بقلم فطيمة
نقدم لكم تحميل رواية شمس الحي
اقتباس من الرواية
فتحت شمس الباب بهدوء ... ترجو الله ألا يكون والدها موجودا في البيت ... لكن للأسف لم تكد تدخل حين سمعت صراخه ..:
_أنت يا غبية تعالي إلى هنا
ارتجفت شمس ودخلت تغلق الباب خلفها ..تنظر لوالدها الذي يجلس على الأريكة يحمل بيده جهاز التلفاز ونظره موجه نحوها ... أدركت حينها أن هذا الكلام موجه نحوها ... سارت ببطئ حتى وصلت تقف أمامه ...)
_أين باقي الراتب
شمس لتوتر : أي راتب
_أعطيتني ثلاث ارباعه فقط اين الباقي
هتفت ثربا القادمة من المطبخ : لقد اشترت بهم شاي وقهوة وبعض المواد الغذائية المطلوبة منك أنت ... بدل أن تعطيها هي من يعطيك
(رمى الجهاز نحو ثريا بغضب ... ليصيبها ويقع ارضا ... نظرت ثريا بخوف نحو الأرض ورفعت نظرها نحوه ... إنه مجنون تماما .. اجفلها حين هتف بها غاضبا :
_أنت لم تجلبي لي سوى اربع مصائب .... إغربي عن وجهي الآن
(أسرعت ثريا نحو الغرفة الأهرى ... كادت شمس تتحرك هاربة ولكنه أوقفها )
_اسمعي يا فتاة ... ابحثي عن عمل آخر ... فما تجنينه لا يكفيني ..
شمس : لكن أبي ...
_إخرسي
(صرخ بها غاضبا ... فأسرعت نحو الغرفة الأخرى ذات الغرفة التي دخلتها أمها ... وأقفلت الباب خلفها ... نظرت لأمها التي تجلس بخوف .. والدموع تملأ عينيها .... جلست شمس بقربها لتقول بصوت مختنق )
_لماذا أبي هكذا
ثريا : لا تسأليني
_أمي أنا لم أعد أطيق حياتي ..
ثريا بصوت متلهف وهي تمسك بيد ابنتها :
_تزوجي وارتاحي شمس ... تزوجي لترتاحي منه أما أنا فمضطرة للبقاء معه
شمس : سأبحث عن عمل آخر ...
ثريا : بماذا ستعملين
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

السبت، 4 ديسمبر 2021

رواية عشقت عمدة الصعيد pdf تحميل كاملة 2021


تأليف نورهان اشرف
إليكم تحميل رواية عشقت عمده الصعيد
نبذة من الرواية
دائما نستمع عن بطله مظلومه ماذا يحدث أن كنت البطل والبطله مظلومين ماذا يحدث اذا كان القدر دائما ضددك فى كل شىء هل يمكن أن ياتى اليوم الذي يقف بجانبك كل تلك الاسال تأتى فى خاطرى وانا اكتب تلك الروايه التى كلم اكتب منها سطر اجد الجميع مظلوم ولكن
هل يمكن أن ينصف قلمى هولاء المساكين ام يستمر الحزن والأسى
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

كلمات شيلة حط عيونك - منصور الوايلي


نستعرض لحضراتكم فى هذه المقالة كلمات اغنية شيلة حط عيونك اداء منصور الوايلى

معلومات عن الشيلة
كلمات / محمد الجعيدي
اداء الحان / منصور الوايلي
تسجيل / مروان الشرعبي
توزيع ومكس / حازم الأبيض
تصوير : غالب الحرازي
توزيع ديجيتال وانتاج مرئي : الفان

الكلمات:

قابلتها صدفة بليله فـ الزحام
في حفلةٍ كبرى وفي ليلٍ وجل
وناظرتها وعرفت انا مقصودها
فـ عيونها والموت سهم عيونها

والموت سهم عيونها
جمالها يالونها

ياليل ياليل الزحام
الله كتب لي بالغرام

بعيونها اغضت وقالت ياسلام
وقامت تلفت من حياها والخجل
وبان الخجل فيها وحمر خدودها
مثل القمر خلف الشفق يالونها
نور القمر من لونها
غطت عليها بلونها

حط عيونك بعيوني
وتدري بكل ضنوني
راعي المحبه خسران
يعطي عمره بالمجان

بعيونها اغضت وقالت ياسلام
وقامت تلفت من حياها والخجل
وبان الخجل فيها وحمر خدودها
مثل القمر خلف الشفق يالونها

رواية بنات ليلى pdf تحميل كاملة 2021


بقلم اسماء السيد
نقدم لكم تحميل رواية بنات ليلى
اقتباس من الرواية
ليلي : ببكي علي الهم اللي ماسكني يا اما
الحاجة ناديه :هم ايه يا بنت بطني
ليلي ودموع تملأ عيناها: خلفه البنات يا اما هو عنده حق يا مخلف البنات يا شايل الهم للممات
الحاجة ناديه : طلعتي متفهميش يا ليلي اسمها يا مخلف البنات يا شايف الهنا والسعد
ليلي واشتد عليها الوجع : الحقيني يا اما قلبي بيقوف مش قادره هموت
الحاجة ناديه : مالك يا بتي هناديلك الدكتور
ذهبت الحاجة ناديه واحضرت الطبيب علي سرعة
الحاجة ناديه : يا حضره الدكتور الحقني بنتي بتموت مني الحقني يا دكتور
الدكتور : غرفه بنتك فين يا حاجه
الحاجة ناديه : اهي يا دكتور
الدكتور ذهب إلي غرفه ليلي ولكن بعد فوات الأوان
الدكتور بنظره اسف وهو يضع الملايه علي وجه ليلي : للأسف البقاء لله يا حاجه
الحاجة ناديه بدموع غزيره : بتي منك لله يا بن الدمنهوري الهي متكسب ولا تربح ربنا ياخدك يا بعيد قومي يا ليلي قومي يا بتي وانا اعملك اللي انتي عايزه قومي يا ضنايا قومي يا ليلي لبناتك قومي يا حبيبتي هيكون يتمه اب وأم يا ليلي يامرك يا ناديه يامرك
الدكتور : وحدي الله يا حاجه
الحاجة ناديه : لا اله الا الله
الدكتور : في حد اتصلك عليه يا حاجه
الحاجة ناديه : ماليش حد يا بني غير بنتي ده وبناتها
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الجمعة، 3 ديسمبر 2021

رواية الحكاية فيها عشق pdf كاملة تحميل 2021


تأليف نرمين هانى
إليكم فى هذا المقال تحميل رواية الحكايه فيها عشق
نبذة من الرواية
* ههههههههههه تستاهل عشان تبقى ترخم عليا تانى ياعم كازانوفا *
يقولها شخص من خلفه
يبص يلاقى فتاة قصيرة القامه بيضاء البشرة ذات العيون البنية الساحرة ترتدى فيست لحد الركبة وبنطلون جينز ازرق وشعرها يتحرك بحريه خلفها تتوجه نحوهم وابتسامه شقيه مرسومة على شفتيها
عمر بغيظ......اهى اللمضه جت
شذى بغيظ شديد.....انا اللى لمضه برضو🤨
كريمه.......بطلو بقى انتو مبتزهقوش علطول ناقر ونقير فى بعض كده
ادم بأمر وهو يشير لملابس عمر........بس خلاص عمر تقوم تغير الهدوم اللى انت لابسها دى وتشوف مذاكرتك انت ناسى انك فى ثانويه عامه ولازم تذاكر كويس
عمر بضيق...بس اى
ادم وهو يقاطعه بتحذير.....مبسش خلصنا فى الاجازه ابقى اعمل اللى انت عايزه واياك اعرف انك مسمعتش الكلام وشرحه لعب الكوره مفهوم
عمر بغضب......نعم لا بقى الا الكوره كدا يبقى كتير اووى يعنى
ادم بشده.....صوتك يوطى اى مش ناسى انك قعدت شهرين فى الجبس بسببها مفيش كوره تانى
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

اغنية كلها غيرانة كلمات - شيرين عبدالوهاب


إليكم فى هذه المقالة كلمات أغنية كلها غيرانة غناء شيرين عبدالوهاب كاملة مكتوبة 2022

معلومات عن الاغنية:

كلمات : محمد مصطفى ملك
ألحان : محمود أنور
توزيع : محمد مجدي

كلمات الأغنية

شيرين - كلها غيرانة
كلها غيرانة بتحقد والنفسية سواد
لو أعدي في حتة أنا مش بسلم من الكومنتات
طب أعمل ايه منا ست جميلة ودي كاريزمات
أنا بدخل اي مكان بقلبه ده بفضل الله

واللي يشوفني على طول بعجبه من غير معاناة
في حاجات كده خلقة ربنا مش مجهود عاملاه

خلوا اللي يغير مننا يجي ويعمل زينا
من غير ما يغل يقل ويضربنا في ضهرنا
خلوه يجي في وشنا لو عنده حاجة يقولنا
وبلاش بقي شغل قالولنا كفاية كلام عننا

الناس طول ما بتتكلم عنك ليك قيمة
جايبين سيرتك بالخير أو كانت دايرة نميمة
سيبها على الله وفكك طول ما النية سليمة

وأنا في المواضيع ده أنا واخده شهادة خبرة سنين
وكلام الناس بقى بالنسبالي زي البنزين
بيخليني أنور أكتر واثبت أنا مييييييين