‏إظهار الرسائل ذات التسميات رواية. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات رواية. إظهار كافة الرسائل

الثلاثاء، 18 يناير 2022

رواية لن احبك pdf كاملة تحميل 2022


تأليف امينة عزت
إليكم تحميل رواية لن أحبك
نبذة من الرواية
- في أحد البيوت التي لا تعرف ما تعنيه كلمة هدوء بسبب وجود ثلاثتهن فيه هو منزل اللواء سالم الراشد رحمه الله "ابو البنات"...
لديه ثلاث فتيات كان يخبرهن دائمًا أنهن ثلاثة أضلاع للمثلث فبدون بقائهن معًا لن يتكون وكانوا كذلك حتى وفاته وبعدها أختلف أقرب ضلعان ...
.... : -حالة طواريء ج عندنا حالة طواريء ج ...
-ماهذا الأزعاج على بكرة الصباح أتوجد إنسانه عاقلة تهتف صباحًا بجُمَل كارتونية ...
ظلت تهتف صارخة : قومي بقى يا لوما ماما عاملة حملة تنظيف و البيت مقلوب و أنتي عارفه تنامي يا جبروتك يا شيخة ...
همست لمياء بحنق وتبدو أثار النوم بصوتها : يووووه بقى هو انا مش هعرف أنام ف البيت ده ، بت يا رقيه يلا هويني من هنا ...
همست رقية بهدوء : طيب ههويكي وخليكي كدا نايمة ف العسل وتفوتي معاد شغلك ،، شكلك كدا مش رايحة الجريدة
أنتفضت لمياء أثر كلمات أختها الصغرى، هبت واقفة تصرخ بقلق : روكا الساعة كام بسرعة ..
رددت رقية بهدوء : اهدي كدا لسه بدري ،، الساعة لسه 
- زفرت أنفاسها وحمدت الله فهي لا تحب التأخر عن عملها الذي تعشقه ولكنها تأخرت في الأستيقاظ قليلًا بسبب أن أمس كان لديها تمرين الملاكمة فهي عاشقة لتلك الرياضة ...
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الاثنين، 17 يناير 2022

رواية فتاة العالم الوردى pdf تحميل كاملة 2022


تأليف آيه طارق
نقدم لكم فى هذا المقال تحميل رواية فتاة العالم الوردي
اقتباس من الرواية
«هيييييييح»
أغمضت الشيماء عينيها بحالمية تتخيل نفسها مكان بطلة الرواية -التي تقرأها- والبطل يقبلها بشغف..
فتحت عينيها، تعيد قراءة المشهد مرة أخرى وأخرى وأحلامها لا تتركها..
تركت هاتفها، ضمت نفسها مفكرة في فارس أحلامها، تتخيله بهيام!
شاب في بداية الثلاثينات، صاحب مجموعة شركات معروفة، مكافح، بنى نفسه بنفسه، تحمل الكثير والكثير ليصل إلى مكانته الحالية!
طويل القامة، ذو وجه جذاب وجسد عضلي إثر مواظبته على ممارسة الرياضة!
متملك، غيور، يعشقها بجنون ويفعل لها كل ما تتمناه!
تنهدت تنهيدة طويلة، ثم قالت بشوق: «امتى تيجي بقى»
وهل يأتي؟
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الأحد، 16 يناير 2022

رواية حبك طريقى pdf تحميل كاملة 2022


تأليف رودى
إليكم رواية حبك طريقي
نبذة عن الرواية
تفاجاه علاء بوجود فتاه صغيره تجلس على كرسي خشب فاقده للوعي ومقيده اليد والقدم في الكرسي وعلي فمها لاصقه  ووجها ملئ بالكدمات وأثار الضرب واضحه عليها
علاء بصدمه ينظر لحسن العمري المحامي:هي دي أنورين
حسن العمري بحزن:أيوه هي دي
علاء يلتفت ليجد زينات أمامه يقوم بضربها صفعه علي وجنتها ثم يمسكها من زراعها بقوه ويهتف بحده:عملتي فيها إيه والله لو جري لها حاجه ما هيكفيني قتلك
لحقه علي مساعده قبل أن يضربها مره أخري:خلاص يا علاء باشا المهم دلوقتي ننقذ الأنسه
علاء بجديه يقوم بعمل إتصال هاتفي
كان حسام يجلس في مكتبه بالمستشفي فسمع رنين هاتفه
حسام:ابيه علاء أهلا بحضرتك
علاء بجديه:حسام عايز عربيه إسعاف وتيجي بسرعه علي العنوان ده وأملاه العنوان
حسام بتعجب:خير يا أبيه
علاء:مش وقته يا حسام نفذ إللي بقولك عليه
حسام :أمرك يا أبيه مسافه السكه وأكون عند حضرتك
علاء ينظر إلي علي المساعد
علاء:خد الهانم وشوف مين معاها في الفيلا دي علي القسم لحد أما أجي
علي:تحت أمرك يا فندم  قام علي بجذب زينات من زراعها وأخرجها من البدروم وصعدوا للأعلي فوجدوا شخص يتجه نحوهم ويهتف بخوف
مجدي العدلي/أخو زينات العادلي قاسي الملامح يبدوا عليه أعراض  تناول  المخدرات  وكانت زينات تخطط أن تزوجه لأنورين لتضمن الثروه بعد أن حرمها منها قدري المنياوي زوجها بعد أن قام بكتابه كل ثروته بيع وشراء بإسم إبنته أنورين
مجدي بتساؤل:زينات خير يا اختي فيه إيه
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

السبت، 15 يناير 2022

رواية كبرياء انثى الجوزاء pdf كاملة 2022


تأليف حنان
إليكم رواية كبرياء انثي الجوزاء
نبذة من الرواية
انا انثي الجوزاء يا رجال فإحذروا مني
انا بداخلي كبرياء لا يخضع
انا من تحقد عليا النساء
انا بداخلي الماء والنار واتعامل معهم
انا بداخلي الغضب و الهدوء و البرود و العصبية
انا اجمع بين كل شئ ونقيضة
انا المرآه التي يغار منها النساء جميعا
انا من ينحني ابليس لذكائي
انا ندي محمود الكيلاني
انا بالمختصر الملكة
تتحدث الرواية عن
فتاة ( نور) تضحك و تمرح مع الجميع
الجميع يحبها وهي تحب الجميع وتحب الحياه ايضا
ولاكن لا احد يتجرأ ان يمس كرامتها حتي بكلمة واحدة لانها تقلب من انثي مرحة الي انثي شرسة ولا احد يقف امامها عند ظهور هذة الشخصية لديها لانها بكل بساطة تدمر من يقلل من شأنها
فماذا يحدث اذا احد تجرأ و دعس كرامة والدها بالارض
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الجمعة، 14 يناير 2022

رواية فتوة الحارة pdf كاملة تحميل 2022


تأليف مريم رفعت
إليكم تحميل رواية فتوة الحاره
نبذة عن الرواية
يالا نبدا بقى ونشوف مكه هتعمل ايه مع محمد  بس قبل ما نبدا نصلى على سيدنا محمد 
مكه: هات البنت انا هشيلها وسكتت بصدمه من اللى حصل
اسيل حضنت محمد من رقبته اوى وقالت: بابى متسبنيش تانى
محمد مصدوم طبطب عليها: حاضر مش هسيبك
اسيل: انت رجعت تانى من عند ربنا عشان متسبناش صح
محمد حس بوجع فى قلبه من كلمه حس ان فى مليون ايد بتعصر فى قلبه حضنها اوى وطبطب عليها وقال: حاضر ياقلبي مش هسيبك خالص بعد كدا اسيل حضناه ونامت
مكه واقفه مصدومه كان حد فى دلو ميه ساقعة اتكب عليها عيونها فيها دموع من كلام بنتها اللى اتيتمت بدرى
بس هى حطه عهد على نفسها انها هتكون ليها الام والاب
مشيوه ومحمد طلع وعطاها اسيل فى اديها براحة
مكه: انا اسفة اوى على اللى اسيل قلته
محمد: لا عادى
مكه: وبعدين انت ازاى اصلا تأكد ليها المعلومة يعنى لما تفوق وتسألنى هقولها ايه
محمد مستغرب من تغيرها: يابت انتى ملبوسة وبعدين دى بنت صغيره اصلا مش هتفتكر يعنى كنتى عايزانى ازعقلها
مكه بصتله اوى وهو تاه داخل سوداء عيناها الل سحرته
من اول مرة شافها فيها فى حاجه بتشده اوى ليها جدا
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الخميس، 13 يناير 2022

رواية عشق ياسين pdf كاملة تحميل 2022


تأليف سمسمة
 رواية عشق ياسين
اقتباس من الرواية
كانت تقف تنظر لنفسها بسعاده في المرآه وهي تري ذاتها داخل ذلك الثوب الابيض الخاص بزفافها...
دلفت شقيقتها بضجر لتردف قائله :
_ايوه اتچوزوا انتوا واني يطلع عيني هنجول ايه !!
التفت لتنظر لشقيقتها باابتسامه مردده :
_ومين هيتعبلي غيرك يادرة ، اچيب حد غريب وخيتي موجوده!!
نظرت درة اليها بضيق لتردف قائله :
_لع ازاي ياست رهف لازم تتعبيني ، عمتا ههحصولك علي بيت چوزك جريب وهنبجي سلايف
قهقهت رهف لتردف قائله :
_هبله ومخك طاججك هجول ايه!! يابت ياسين ده اتخلج مش للچواز ولا للحب نهائي
درة بضيق :
_وهيچي علي حظي اني ومهيبجاش بتاع حب ولاچواز ليه ياربي اكده !!
رهف :
_ياسين اتخلق للجسوه والجوة وانه يمشي البلد كيف مابيعمل اكده لكن چواز وحب ، نابك طلع علي شونه ياخايبه
نظرت درة بغيظ لشقيقتها لتردف قائلة :
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الأربعاء، 12 يناير 2022

رواية لقاء مستحيل pdf كاملة تحميل 2022


تأليف يارا سمير
إليكم رواية لقاء مستحيل
اقتباس من الرواية
فى يوم ريم وهى نايمه حلمت بكابوووس قامت مفزوعه بصت لاقت نفسها لوحدها فى الاوضه
وهى ع السرير سمعت صوت خناق مامتها
وباباها حست بخوف وبسرعه دورت علي
سماعات الام بى ثرى وحطتها فى ودانها
وعلت الصوت وشغلته وحاولت ترجع تنام تانى
تانى يوم الصبح دخلت مامتها عليها الاوضه
تصحيها
مامتها:ريم
ريم مفيش رد
مامتها قربت منها : اها علشان كده مش سامعانى لما خبطت ونديت ع الباب من السماعات ال فى ودنك دى .. روما يلا يا
حبيببتى علشان تروحى المدرسه ومتتاخريش
ريم بصوت كسلان : مامى مش قادره اروح
وبعدين امتحانات الترم قربت و ....
مامتها قاطعتها : بلاش دلع انتى فى اولى
ثانوى مش فى ابتدائى ولا حضانه يلا علشان
تفطرى وتنزلى يا حبيببتى
قامت مامة ريم من جنبها مسكت ايديها :
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الثلاثاء، 11 يناير 2022

رواية احببتك دون ان اراكى pdf كاملة تحميل 2022


تأليف كوثر محمد
إليكم رواية أحببتك دون أن أراكي
اقتباس من الرواية
نتعرف على الاشخاص
البطلة سمراء بنت فى 24 من عمرها تتمتع بعيون عسليه وبشرة خمرية وقوام ممشوق( ممكن نقول منيكان) يغطيه لبسها الطويل والواسع نسبين وحجابها الذى يضيف اليها جمال فوق جمالها تعمل سمراء فى شركة الشرقاوى للسياحه منذ 4 سنوات هى خريجة كلية سياحة قسم ارشاد سياحى ومعها كرس كومبيوتر
البطل سيف الشرقاوى وهو ابن صاحب الشركة وهو مقيم حاليآ فى امريكا منذ 5سنوات تقريبآ وشكله وسيم جدآ عيونه خضراء بلون الزرع وشعره بنى مصفر وجسمه رياضى جدا ( ممكن نقول اجنبى هو شبه مامته)
باقى الاشخاص هنعرفهم فى الأحداث
فى شركة الشرقاوى تعمل سمراء على مكتبها تنفذ مشروع لاحد الافواج السياحية التى ستاتى الى القاهرة فى اقرب وقت للاستمتاع بالوقت فى القرى السياحية فى شرم والساحل وغيرهم من المناطق الخلابة فى مصر والاستمتاع بجوها الجميل
وهى مهتمه باحد غير عملها فقط يثق بها السيد محمود الشرقاوى وهو صاحب الشركة وهو والد سيف
تعمل سمراء بكل جهد وهذا الذى اوصلها الى هذة الثقة والمكانة فى العمل فهى الكل فى الكل كما يقولون عنها يوجد من يحبها لجهدها. ولجمالها البسيط ايضآ كما يوجد من يغير منها ليس لجمالها البسيط وانما ايضآ لجهدها وثقة البعض فيها
تدخل فتاة جميلة على سمراء بعد ان استاذنت(هى صديقة سمراء الوحيدة فى الشركة ل سمراء وسكرتتها الخاصة وكاتمة اسرارها وزميلة الدراسة ايضآ)
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الاثنين، 10 يناير 2022

رواية حكايتى مع السجينة pdf كاملة تحميل 2022


تأليف ياسمين سلامة
إليكم رواية حكايتي مع السجينه
نبذة من الرواية
فى صباح اليوم تدخل سيده مسنه على ابنتها لكى تستيقظها
الام ( حنان): يا حياه يا بنتى اصحى يلا انا معتش فيا منهده
الام*( السيده حنان) سيده كبيره فى السن مريضه قلب تملك من العمر خمسون عاما*
حياه: حاضر يا ست الكل صحيت اهوه
* اميرتنا حياه* التى تملك عيون خضراء واسعه من ينظر اليها كأنه ينظر الى ارض خضراء واسعه مليئه الزهور تملك بشره بيضاء وشعر اسود طويل قصيره القامه خريجه كليه تجاره تعمل فى مطعم للتجميع اموال فلديها اب مسن فقيرا جدا وام مريضه قلب واخت فى ثانويه عامه حالتهم فقيره للغايه ومن غيرها يقوم بهذه الاعمال فإنها شابه جميله يتمنى اي شخص بأن تعمل عنده تبلغ من العمر 24 عاما
تستيقظ بطلتنا وترتدي شميز اسود وبنطلون اسود فإنها تعشق هذا اللون الذي يعبر عن مسيرتها من يوم الولاده باللون الاسود
الام : ي بنتى غيري اللون دا البسى الوان انتى لسه صغيره
حياه بحزن: هو دا اللون الا بيعبر عن حالتى يا ماما
الام: والله يا بنتى لو اقدر اشتغل لكنت رحت بدل بهدلتك ديه....
حياه: ماما لو سمحتى متقوليش كده انا كويسه امال بابا فيين
الام: اهوه بيدور على شغل عشان يسد ديونه انتى عارفه الناس كل يوم بتجلنا وبيطلبوه الديون
حياه بحزن شديد: ان شاء الله هحاول اجمع مبلغ عشان ديون ديه
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الأحد، 9 يناير 2022

رواية وصفولى الصبر pdf كاملة 2022


تأليف نداء على
نقدم لكم رواية وصفولي الصبر
الرواية عبارة عن الجزء الاول والثانى معاً كاملة
نبذة من الرواية
كانت جالسة بين الكثيرين ولكن هى وحدها تعلم انه يتحدث اليها ان لم يكن بلسانه فعينيه كافية منذ اول لقاء لهما منذ ثلاث سنوات وهى تفهمه من نظرة عينيه دون كلام تعلم انه يحبها مثلما تفعل ولكن لما لا يتكلم ويعيدها الى الحياة.
خرج الجميع من غرفة المحاضرات ليغادروا لتستمع اليها يناديها
نداء:استنى عايزك دقيقة
ذهبت الى مكتب الدكتور( رشدى اباظة)كما يسميه الفتيات لوسامته وشعبيته بين الجميع غير انه يمتاز بحسن اخلاقه وسمعته الطيبة.
تحدث اليها قائلا:
مالك النهاردة وانا بشرح مكنتيش معايا ليه حاسس انك مشغولة
لا يادكتور عادى
متأكدة يانداء
حضرتك انا متأكدة ياريت حضرتك تكون متاكد
مش فاهم متاكد من ايه
هه ولا حاجه بعد اذنك لازم امشي.
خرجت من عنده مسرعه تود ان تبكى بقهر فقلبها يؤلمها من شدة حبه ومن خوفها ان يكون محبا لاخرى وهى متوهمه وبينما تمشى تعثرت لولا يدى شاب تشعر انها تعرفه امسك يديها قبل السقوط لينظر اليها مفتونا بجمالها الغير عادى فعيونها خليط بين الشرق والغرب تجمع بين الشكل الاوروبى والروح المصرية شعرها طويل بدرجة ملفته ومع هذا هادئة تتعامل مع غيرها على انها متوسطة الجمال.
تحدث الشاب قائلا انتى كويسة يا انسة؟
اكتفت بهز راسها قائلة ايوة متشكرة واختفت من امامه.
لتذهب لبيتها ويذهب هو لأخيه الذى سرق قلبها منذ سنين.
وصلت نداء اللى بيتها لتجد والدها ينظر اليها بحب وهو يسالها عن احوالها
الاب:حبيبة بابا ايه مزعلك
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

السبت، 8 يناير 2022

رواية ذكريات ضائعة pdf كاملة تحميل 2022


تأليف علا السعدنى
فى هذا الموضوع اقدم لكم تحميل وتنزيل رواية ذكريات ضائعة
إقتباس من الرواية
الليل المعتم يخيم ع المكان فكانت تجلس فى شرفة المنزل تتناول كوب من الشاى الساخن فى ذلك البرد الذى تشعر به ابتسمت حين تذكرت ذلك الموقف الذى حدث منذ عدة ايام
(دخل عليها شاب وسيم مفتول العضلات عيناه لونها ازرق وشعره اسود وبشرته خمرية كانت تجلس ع مكتبها تعمل ع جهاز اللاب توب حتى قطع عملها صوت ذلك الشاب
-انسة (نغم الباز) مش كده ؟
نظرت (نغم) حيث يأتى الصوت وقالت
-افندم حضرتك تعرفنى ؟!!
ابتسم قليلا وهو يقول
-انا (رؤوف الحداد)
فنظرت له (نغم) بإندهاش تريد ان تستفهم منه اكثر فتابع هو
-باحث اثار
ابتسمت (نغم) مرحبة به
-اهلا يا فندم اى خدمة ؟!
-انا عاوز بس اديكى معلومات عن ملك فرعونى لسه مكتشفين مقبرته كان حاكم لمصر انا همدك بالمعلومات وانتى بقى تخرجى الأفلام الوثائقية عشان الناس تعرف وهيكون تحت اشرافى
ابتسمت بسعادة
-تمام اووووى يا فندم )
ابتسمت (نغم)
-متحمسة جداااا
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الجمعة، 7 يناير 2022

رواية طالبتى العنيدة pdf كاملة تحميل 2022


تأليف ميرنا رومانى
إليكم تحميل رواية طالبتي العنيده
نبذة من الرواية
في صباح يوم جديد
استيقظت بطلتنا ولبست لبس المدرسه ونزلت وراحت المدرسه واتقابلت هي وصحبتها وحضنو بعض جامد  و سلمو علي صحابهم وراحو الفصل حضروا الحصص ودلوقتي الفسحه
نور : مالك يا منه فيكي اي
منه :لا يانور مفيش حاجه
نور :متاكده
منه :اه
نور بحزن علي صحبتها : طيب لو في حاجه انا موجوده
منه :اي ده انتي زعلتي
نور :لا يامنه ابدا مفيش حاجه
منه : طيب ياستي واللهي انا مفيش حاجه شوية حاجات عاديه بس
نور :طيب فكي محدش واخد منها حاجه وبعدين يلا نطلع الفصل بدل مالحلو اللي علينا يهزقنا انتي عارفه انه مابيطقناش
منه : مش عارفه ليه واللهي بس كفايه اللي بنعملو فيه
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الخميس، 6 يناير 2022

رواية احببته مرتين pdf كاملة تحميل 2022


تأليف علا السعدنى
إليكم تحميل رواية أحببته مرتين
نبذة من الرواية
فى نوفمبر 1999
أستقلت فتاة ما الحافلة المتوجهة إلى القاهرة وهى تشعر بالقلق جلس بجوارها ابن خالتها وشقيقها فى الرضاعة وهو ينظر لها
-فى ايه يا (مريم) ؟ شكلك مضايقة كده ٠٠
أبتسمت بهدوء قائلة
-لا بالعكس بس ٠٠
صمتت وتنهدت بحرقة فنظر لها شقيقها وقد فهم فتحدث قائلا
-لسه برده بتفكرى فى (عمر) ٠٠ مش كده ؟
-ومن امتى بطلت افكر فيه ؟! بس حاسة انى خايفة عشان عارفة كويس انه عمره ما هيحس بيا ولا يحبنى ده غير انه هو كل يوم مع واحدة شكل فمش هيبصلى خالص ٠٠
-بس لازم تعرفى يا (مريم) انه واحد بأخلاقه ده ميستحقش يتحب اصلا
نظرت للأسفل وهى تشعر بالألم وهى تشر على قلبها قائلة
-قلبى ده مش عاوز يفهم يا (مراد) ولسه بيحبه
ابتسم (مراد) ووكزها فى كوعها قائلا
-طب استعدى بقى يا حلوة لأننا راجعين القاهرة وهتشوفيه كل شوية
ابتسمت (مريم) بأسى ٠٠
جلس فى منزله على أحدى الأرائك ينفث السيجار الخاص به وهو يشرب قهوته كان يشعر بغضب شديد اطفئ سيجارته ثم اتجه نحو غرفته ليرتدى بنطال لونه اسود وقميص بلون البنفسج أخذ كلا من مفاتيحه وهاتفه النقال ثم خرج من منزله ليستقل سيارته الخاصة ويذهب حيث منزل صديقه ٠٠
بعد نصف ساعة كان يطرق باب المنزل فتح له شاب فى مثل عمره فى عقده الثالث ابتسم الشاب حين رأه
-وحشتنى يا (عمر)
أبتسم قليلا ثم أردف قائلا
-أنت كمان جدا ٠٠ عامل ايه يا (على) ؟
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الأربعاء، 5 يناير 2022

رواية عيونها عشقى pdf تحميل كاملة 2022


تأليف اماني محمد
إليكم تحميل رواية عيونها عشقي
قصة رومانسية عن الحب والعند والغيرة
اقتباس من الرواية
معتز: احم أسف سرحت شوية اتفضلى حضرتك
رقيه: احم اولا انا اسمى رقيه مصطفى محررة فى جريدة الخبر
معتز:الله اسمها حلو زى عينيها .... اه اهلا وسهلا بيكى اتفضلى
رقيه:اهلا بحضرتك ممكن أسأل حضرتك عن نظام العمل فى الشركة والتطورات الجديدة فى الشركة
معتز :طيب حضرتك تشربى ايه الاول قهوة ولا شاى ولا عصير
رقيه:شكرا ليك
معتز:لاء لازم تشربى
رقيه:امممم فرصة اشرب قهوة بس ماما لو عرفت هتعلقنى عشان بتعب منها انا هشرب فنجان واحد بس ميضرش احم ممكن قهوة مظبوط
رقيه:ربنا يستر عليا بقا
معتز:تمام ... مها من فضلك اتنين قهوة مظبوط
مها :حاضر يافندم....
ممكن يافندم استاذ حسام  عايز  حضرتك دقيقة عشان مشروع الاسكان
معتز:تمام دخليه
حسام :خبط على الباب
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الثلاثاء، 4 يناير 2022

رواية غزالة فى صحراء الذئاب pdf تحميل كاملة 2022


تأليف رحمة سيد
إليكم فى هذه الموضوع تحميل وتنزيل رواية غزاله في صحراء الذئاب
نبذة من الرواية
علي صوت زقزقة العصافير، وطلوع الشمس لتسطـع بنورها الذى ينير الاجواء، ليبث الطمأنينـة في روح كل شخص  وبالأسفل أصوات اناس هادئة تعم المنطقة، تحديدًا في منطقة المعادى، تنـام علي فراشهـا الوتـير بشكل عشوائى، في غرفة صغيرة ضيقـة متهالكة، جدرانها قديمة جدًا، تكاد تهدم، مكونة من فراش صغير، ومكتب صغير، شعرها الأسـود الحريرى يتناثـر علي الوسـادة بجوارها كأنها رسمة علي ورق، ورموشهـا الكثيفـة تغطي جفن عينيها الرمادية التي يملؤوها اليأس، وحاجبيها السوداودين يشكلان شكلاً رائعــًا، ذات جسـد ممشوق متوسط، ملامحها البريئة تجذب كل من يراها من اول وهلة، بشرتها بيضـاء، ترتدى شورت قصير وتيشـرت دون حملات، الاصوات المتداخلة العالية بعض الشيئ ، افاقتها من سباتها العميق الذى تهـرب فيه من ذاك العالم،  فتحت عيونها بتثاقـل، لتشـرق عينيها الرمـاديـة الجذابـة، وتتململ في الفراش بكسـل، أمسكت بهاتفها الصغير الموضوع علي المكتب، لتنظر في الساعة تجدها الثانية عشر ظهرًا، تأففت بضيق ثم نهضت وهي تجوب الغرفة بعينيها، لتجدها فارغـة، اتجهت للخارج بتنهيـدة لتجد والدتها تجلس علي الكرسي امام المنضدة لتحضر الطعام، نظرت لها والدتها " كريمة " ذات وجه بشوش، وجسد ممتلئ، ترتدى جلبـاب من اللون الأسود وطرحة صغيرة علي شعرهـا القصير الاسود، تمتـاز بالحنـان، وحبها الأبدى لأبنتها الوحيدة وزوجهـا، ونظرت لها ثم هتفت بهدوء :
_ انتِ صحيتي يا شمس، تعالي افطرى
إقتـربت منها " شمس " ثم هـزت رأسهـا نافيـة، ونظرت لها بحـزن قبل ان تهمس بألم تجسـد في نبرتها :
_ لا مش عايزة، انا هأروح ازور بابا، واخدله اكل معايا
هوت " كريمة " علي الكرسي الخشبي بثقل جسدها حتي اصدر صوتًا، نظراتها مثبتة علي شمس، تقول الف كلمة واولهم  الي متي ستظهـر القوة وبداخلها يتآكل كالصدئ في الحديد، الي متي ستتحمل نظرات الجميع الموجهة نحوها بأتهـام شنيـع، وكأنها عليها وصمة عـار ابديـة، تشنـج وجهها وهي تجيبهـا بخفـوت :
_ ايوة تعالي وانا رايحة معاكِ بس بأخلص الأكل، انتِ عارفة اكل السجن ازاى
امـاءت بهدوء افتعلته بصعوبة لتسير متجهة للمرحـاض قبل إنهيـار حصونهـا الهادئـة، قبل ان تمتـزج بألم والدتها ويكونـا إعصَار قوى يدمـر كل من يقف امامهم، هي لا ترغب بذلك حتي لا تؤكد كلامهم ..
دلفت الي المرحـاض الصغير الذى يكمن بجوار الصالة تمامًا، فتحت الباب الخشبي المتهالك بقبضة يدها الصغيرة، واغلقته خلفهـا، تتنهـد بقـوة، تمنـع دموعها من الهطول بصعوبـة، اغتسلت ثم توضـأت بسرعة وخرجـت، ارتـدت ملابسهـا المكونة من بنطـال اسود طويل واسـع، وتيشرت اعلاه طويل الي حدًا ما ذو اكمام، تخفي كل جزء من جسدهـا الابيض، ابتسمـت بسخرية مريرة، فهذا كل ما تملكـه، هذا يعـد كل ممتلكاتـها في هذه الحياه التي سلبت منها كل شيئ، ارتـدت طرحتها الزرقـاء، ثم بدأت تؤدى فريضتها بخشـوع، وبالطبع لا تخلو من دعاءها لوالدها المسجـون، تقريبًا منذ ان كانت في الرابعة عشر من عمرهـا، وهي الان في الثانية والعشرون من عمرها، اخر سنة بكلية الحقـوق، خرجـت لتجـد والدتها قد ارتدت ملابسها ايضًا، نظـرت لها بتفحـص، ثم اقتربت منها وهي تقول متساءلة :
_ خلصتى يا امى ولا لسة ؟
اومـأت " كريمة " لتؤكد انها مازالت محتفظة بهدوءها وصبرهـا، تقدمت " شمس " ثم حملت الطعام، واتجهت للخارج بجوار والدتها، ثم اخرجت المفتاح من حقيبتـها، ألقـت نظرة اخيـرة على منزلها الضيق الصغير، وكأنها تبحث عن طيف سعادة كانت بـه يومًا، ولكن الان صار كالسجـن يخنق كل من يدخلـه ..
سـاروا متجهين للخارج من العمـارة الواسعـة، والتي يقطنون بها في الدور الارضي، تشعـر بالإنكـسار يجتاحها كلما تذكـرت جملة شخصًا ما عنه " ده بيت البـواب " لا شك انها تفتخـر بوالدها دائمًا، ولكن كم الضغوطات من حولها تفوق قدرة اى بشـر، تنهـدت بضيق استعدادًا وتهيئـة نفسية لأذنيـهـا للنصـوص التوبيخية التي ستـرن علي اذنيهـا كالطـبول الصاعقـة، بـدأ ما توقعتـه بقـول جارتهـم التي ما إن رأتهـم بسخريتها المعتادة :
_ ياعيني هو لسة ماخرجش من السجن
جـزت شمس علي شفتيهـا بغبطة، في حين والدتهـا ضغطت علي يدهـا بهدوء، تكتفهـا بضغطتها لتصمت كعادتهـا، تتحمل وتصبر، ولكن الي متـي ؟!
اكمـلت الاخرى وقد كانت نبراتها تحمل الشماتـة المكبوتـة بداخلها :
_ واحد قتال قتلة، اكيد مش هيطلع منها
آآه من كلماتهم التي كانـت كالسهام السامة تنغرز في قلب كلاهما بلا رحمة، تتشنـج جميـع اجزاء جسدهـا بمجرد سماعها لكلماتهـم اليوميـة، حاولت ان تعتادهـا، و دائمًا كان حبها لوالدها يصبح كالمطهـر سرعان ما يمحى كل كلماتهم القاسيـة، ليطبـع وشمًا ابديًا .. وهو الصبـر .
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الاثنين، 3 يناير 2022

رواية البرنسيسة pdf تحميل كاملة 2022


تأليف سهيلة خليل
إليكم تحميل وتنزيل رواية البرنسيسة
اقتباس من الرواية
ايمان المحرابى:فتاة فى السابع والعشرون من عمرها ذو عيون خضراء وبشرة بيضاء وشعر يصل طوله لمنتصف ظهرها تعشق اللون الازرق
الاب:يونس المحرابى يبلغ من العمر ستون عاما طيب القلب يعشق ابنته كثيرا ويدللها ترك لها شركاته لتديرها عندما اشتد عليه المرض فى اوانى الاخيرة وبقت هى  الامرة الناهية ورئيس مجلس الادارة
مهاب المحرابى:دكتور بالجامعة يبلغ من العمر الخامس والثلاثون رفض ادارة شركات والده ليس من محب التقييد بالمكاتب يعشق عمله كالمحاضر وسط طلابه هكذا يشعر بذاته وهو يتلقى لهم العلم
اياد المحرابى: يبلغ من العمر العشرون ثانية كلية تجارة قسم ادارة اعمال بعد اكتماله كليته سوف يباشر العمل مع شقيقته
الام:داليا الصيفى تبلغ من العمر الخامس والخمسون طيبة القلب حصيلتها فى الحياة ابنائها وراحتهم تعشقهم تفعل المستحيل من اجل اسعادهم وخصوصا ايمى ابنتها المدللة
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الأحد، 2 يناير 2022

رواية طفولتى المشتتة pdf تحميل كاملة 2022


تأليف ضاقت انفاسى
إليكم فى هذه المقالة تحميل وتنزيل رواية طفولتي المشتته
نبذة من الرواية
‎نظرت للباب شافت ميري مبتسمة وهي داخله
‎ميري : اليوم انت روح معي اسجل في مدرسة
‎نظرت لها وهي تتذكر لما امها كانت تخبرها عن المدرسة وإنها رح توخذها وتسجلها بنفسها بالمدرسة وتعرفها عالبنات ويصير لها صاحبات تلعب معهن وتضحك وتركض تنهدت بألم
‎نفسها يا عالم تركض بمكان وسيع بس هاذي امنيتها
‎تركض وتدور حول نفسها ! متى تطلع من هالمكان ملت منه !! تنادي أمها بقلبها وينك يمه تعالي خذيني من هنا تعالي هنا وخذيني
‎ودخلت في نوبه من البكاء
‎ركضت لها ميري تهديها وترضيها وتخبرها عن المدرسة ظنت ميري انها بتبكي خوف من المدرسة
‎تمسكت بميري بزيادة
‎مسحت ميري دموعها وقفتها وسحبتها للحمام وريم مثل اللعبة تحركها ميري غسلت لها وجهها وجهزتها ولبستها ملابس عادية وخرجت من باب الغرفة وهي تمسك بإيد ريم
‎كانت ريم تحس نبضات قلبها تنبض بسرعة خايفه
‎كيف رح تواجه الناس كيف رح تكون حياتها مو مصدقة إنها خلاص طلعت من سجنها ينتابها شعور ملخبط تحس بالفرح والخوف بنفس الوقت
‎نزلن من الدرج الخلفي لجهة الباب الجنوبي( البيت له باب رئيسي من الجهة الشمالية وباب فرعي من جهة الجنوب ) بناء على الاوامر يطلعن من هناك
‎مشت مع ميري وكانت بقمة الهدوء وصلوا للبوابة الخارجية ركبوا مع السايق وانطلق فيهن للمدرسة
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

السبت، 1 يناير 2022

رواية حضرة الظابط زوجى pdf تحميل 2022


تأليف هدير خليل
إليكم فى هذا الموضوع تنزيل وتحميل رواية حضرة الظابط زوجي
اقتباس من الرواية
بعد ان خراجى عمر و احمد و مصطفى من مكتب المامور نظر لهم احمد بتفحص
احمد ( بيبص لعمر بتحدى و خبث ):- بقى هشام نجم يبقى صاحبك
مصطفى :- ايه يا احمد مالك ياخى ما قال جواه انه كان صاحبه ايام الثانوى هى أغنية
احمد بيقرب من عمر و بيتكلم بفحيح
احمد :- انا واثق انك كداب بس متقلقش انا هكشفك يعنى هكشفك و اعرف انت مخبى ايه و ساعتها اخلص منك و من وسختك
عمر بيشده من لياقة قميصه و يقربه له
مصطفى ( بيحاول يفصل ما بينهم ):- ما ينفعش كده يا عمر سيبه
عمر بيزق مصطفى و يهمس بالقرب من إذن احمد
عمر :- انا برضوه اللى وسخك بس ماشى اعمل اللى عندك و ورينى اخرك و انا و حياتى امى للبسك قميص نوم و ازفك قدام القسم كله يا .. يا حضرت الضابط و ساعتها هتعرف مين هو عمر السيوفى
عمر زق احمد و سابهم و مشى و طلع من القسم كله و ساق عربيته زى الصاروخ
مصطفى :- ايه اللى بتعمله ده يا احمد انت غورى تستفزه وخلاص ولا انت عايز ايه منه بالضبط انت مش قد عمر
احمد بيمسك مصطفى من لياقة قميصه
احمد ( بعصبيه ):- انا قده و كقد عشرة زيه و خليك انت وراها زى الكلب و انا هوريك انت و هو من أحمد رفعت غور من وشى
مصطفى نظر فى أثار احمد بذهول و صدمه
مصطفى :- لا دول مش طبيعين و شكلهم مخبين حاجه كبيرة العداوه دى كلها اكيد وراها سبب بس ماشى يا احمد انت اللى جبته لنفسك و هنشوف مين هو اللى كلب
اما عند عمر بعد ان ركب سيارته و قادها بسرعه جنونيه اوقف سيارته امام قصر لا يروا مثله الإ فى الروايات دخل عمر القصر بجنون و حاولوا الحراس ان يمنعوه ولكن لم يستطيعوا فكان كل من يقرب من عمر ياخذ ضربه واحدة فقط و يكون ملقى على الارض ليس ضعف منهم و لكن هى قوة من عمر
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الجمعة، 31 ديسمبر 2021

رواية مغامرة حب pdf كاملة تحميل 2021


تأليف ندى رفاعى
إليكم تحميل وتنزيل رواية مغامرة حب
اقتباس من الرواية
وفجأه قبل ان تصل الي باب الكليه قطع الطريق عليها سياره بها افراد ملثمين وسحبوها بها في وسط صرخات مريم وزينه التي ضربها شخص ع راسها فوقعت مغشي عليها وانطلقت السياره
اسرعت فتاه الي زينه وبعض الشباب والفتايات ورشوها بالماء فقامت بسرعه وهي تتمني ان يكون هذا حلم ولكنه اصبح واقع اخذت الفون الملقي ع الارض وجمعته ثم دقت ع سليم
زينه ببكاء .. سليم الحقها مريم ياسليم
سليم .. خليكي مكانك احنا قربنا نوصل عندك
يزيد بغضب .. وربنا مهرحم اي حد يقرب منها
في خلال دقائق كان يزيد وسليم اما الجامعه
ركض سليم الي زينه مسرعا .. زينه دم ايه ده
زينه .. مهو ضربني ع دماغي اتعورت
مريم ياسليم
ثم نظرت الي يزيد بغضب وكره وهي تقول .. انت المسؤل قدامي يايزيد سامع كله بسببك ابعد عنها بقي اللي ضربك اكيد هو اللي خطفها والله لو جرالها حاجه هقتلك يايزيد
سليم .. بس بس تعالي
زينه بأنهيار .. عشان خطري هتولي مريم الله يخليك
سليم بقلق .. حاضر يازينه
يزيد بغضب .. يله ياسليم هنبات هنا
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل

الخميس، 30 ديسمبر 2021

تحميل رواية عندما تنحنى الجبال pdf كاملة 2021


تأليف الكاتبة بلو مى
إليكم تحميل رواية عندما تنحني الجبال
اقتباس من الرواية
رفعت نانسي رأسها من فوق ركبتيها .. وتأملت بعينين خاليتين من التعبير  قطرات المطر الخفيفة التي أخذت تهطل برفق بينما هي جالسة على الدرج الخلفي  للمنزل الكبير الذي ولدت فيه وعاشت ما يقرب العشرين عاما .. في حين كان  الصوت العذب للشيخ المنبعث من داخل المنزل وهو يتلو آيات قرآنية يتردد عبر  المكبرات الصوتية .. ترى .. هل السماء تبكي عوضا عنها ؟ .. فقد جفت مآقيها  وانعدمت قدرتها على البكاء .. واحتارت في أمرها .. هل تعتبر هذا قوة منها  وصلابة في وضعها الصعب ؟ .. أم تلوم نفسها وتعتبرها خيانة لذكرى أبيها الذي  مات منذ يومين بأزمة قلبية مفاجئة ؟
( نانسي )
لم تمنح حنان التي تعمل لدى العائلة منذ سنوات أي جواب .. إلا أن الأخيرة  كانت تدرك تماما بأن مخدومتها تستمع إليها جيدا .. تمتمت :- المقرئ يتساءل  إن كان بإمكانه الانصراف .. فهو يتلو القرآن منذ ساعات وصالة الاستقبال  فارغة
كبتت نانسي وخزة الألم في صدرها .. توفي والدها .. ولم يحضر أي إنسان إلى  جنازته .. أي من أصدقاءه أو شركاءه ..أو من الأشخاص الذين أمضو حياتهم  يتزلفون إليه طلبا لرضاه .. أي من موظفيه أو جيرانه .. لقد اكتشفوا جميعا  بعد وفاته أنهم قد نسوا كل ما قدمه لهم في حياته من تضحيات وعطايا .. هو  الآن مجرم في نظر الجميع لا يستحق حتى مجرد قراءة الفاتحة على قبره .. نهضت  قائلة بحزم :- فليستمر في القراءة حتى أطلب منه أنا التوقف
دخلت إلى البيت بخطوات حازمة .. لقد بكت كثيرا منذ سقط والدها ميتا .. بكت  حتى لم يعد لديها ما يكفي من الطاقة لمزيد من البكاء .. وبعدها أدركت بأن  البكاء لن ينفعها .. ولن ينفع الشخصين الآخرين اللذين بقيا تحت عهدتها ..  صعدت بخطوات رشيقة إلى الطابق العلوي .. لتصادف إحدى الخادمات جالسة في  الزاوية تبكي بمرارة
فصرخت فيها بعنف :- لا أريد بكاءا في هذا البيت .. هل تسمعين ؟
استدارت لتجد عددا من الخدم ينظرون إليها فصاحت :- إن رأيت أحدا منكم يبكي فسأطرده من هذا البيت في الحال
لم تحتمل نظرات الشفقة التي ارتسمت في أعينهم .. مما دفعها لأن تدخل إلى غرفتها وتصفق الباب خلفها بعنف وتتساءل .. ترى هل يعلمون ؟
تحميل الرواية كاملة
اضغط هنا للتحميل